Triggerpoint therapie

Klachten behandelen d.m.v. triggerpoint therapie.

Pijn klachten in het bewegingsstelsel kunnen worden veroorzaakt door de aanwezigheid van een zogenaamde myofasciale triggerpoint.
Dit is een zelfonderhoudende, hyperprikkelbare plek gelegen in een skeletspier of in het omliggende fascie. ( Fascie is bindweefsel dat rond spieren, botten en gewrichten ligt). Fascie geeft ondersteuning en bescherming aan lichaamsdelen en het geeft structuur aan het lichaam.

Het triggerpoint (TP), in de volksmond ook wel spierknoop genoemd, is een zeer lokale verkramping in de spier en is pijnlijk bij druk, een bepaalde houding, beweging of belasting en ligt in een gespannen band. Triggerpoints ontstaan altijd op vaste plaatsen in ons lichaam. De zenuwen geven informatie door aan de spier.

De oorzaak van het ontstaan van actieve TP is veelal overbelasting, een slechte houding door bijv. beenlengteverschil, bekkenscheefstand of hypermobiele gewrichten.
Ook kunnen klachten worden veroorzaakt door psychische oorzaken zoals streven naar perfectie, een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben of slecht met emoties om kunnen gaan.

Ook kan een verkeerde beweging, te weinig beweging, blessures of slechte voeding leiden tot het ontstaan deze spierknopen.

De doorbloeding in het TP gebied is niet goed. Het zuurstof en voedingsstoffen uit het bloed kan deze plek niet goed bereiken, met alle gevolgen van dien.
Een TP is dus vaak de oorzaak van zwakke en verkorte spieren en stijfheid.

Een TP kan ook uitstralingspijn veroorzaken. Elk triggerpoint heeft een specifiek uitstralingsgebied dat niet overeenkomt met de plek van het triggerpoint zelf. We noemen dit overgedragen pijn of referred pain. Deze pijn kan zeurend, vermoeiend en soms tintelend van aard zijn.

Triggerpoint massage technieken verminderen de gevoeligheid van Triggerpoints.
In een sportmassage worden, indien nodig, ook gebruik gemaakt van deze technieken.

Prijzen:

30 minuten € 35