Klachtenbehandeling

Klachtenbehandeling bij Massagepraktijk Asperen

Hoe vervelend is het om te leven met lichamelijke klachten. Of het nu gaat om spierpijn, spanningen, of chronische ongemakken. indien u een klachten behandeling reserveert, is de massage hierop gericht, om zo klachten te verminderen en je lichaam weer in balans te brengen.

Wat kun je verwachten?

We starten met een persoonlijke intake. We bespreken je klachten en passen de massage aan op jouw specifieke behoeften. Ik zal gebruik maken van diverse technieken om jouw herstel te bevorderen:

Bindweefselmassage: Dit is een intensieve massagevorm die zich richt op de diepere lagen van het bindweefsel. Bindweefselmassage helpt bij het losmaken van verklevingen, verbetert de doorbloeding en stimuleert de afvoer van afvalstoffen. Dit draagt bij aan een sneller herstel van blessures en vermindering van chronische pijn.

Deep Tissue massage: Deze techniek richt zich op de nog diepere lagen van spieren en fascia (bindweefsel). Door langzame, diepgaande bewegingen en stevige druk worden diepe spanningen en chronische spierproblemen aangepakt. Deep Tissue massage is ideaal voor het behandelen van langdurige klachten en helpt bij het verbeteren van de houding en mobiliteit.

Triggerpoint therapie: Deze techniek richt zich op het behandelen van pijnlijke knopen in de spieren, bekend als triggerpoints. Door gerichte druk uit te oefenen op deze punten, worden spierknopen verlicht, wat leidt tot vermindering van pijn en verbetering van bewegingsvrijheid. Pijn klachten in het bewegingsstelsel kunnen worden veroorzaakt door de aanwezigheid van een zogenaamde myofasciale triggerpoint.

Dit is een zelfonderhoudende, hyperprikkelbare plek gelegen in een skeletspier of in het omliggende fascie. ( Fascie is bindweefsel dat rond spieren, botten en gewrichten ligt). Fascie geeft ondersteuning en bescherming aan lichaamsdelen en het geeft structuur aan het lichaam.

Het triggerpoint (TP), in de volksmond ook wel spierknoop genoemd, is een zeer lokale verkramping in de spier en is pijnlijk bij druk, een bepaalde houding, beweging of belasting en ligt in een gespannen band. Triggerpoints ontstaan altijd op vaste plaatsen in ons lichaam. De zenuwen geven informatie door aan de spier.

De oorzaak van het ontstaan van actieve TP is veelal overbelasting, een slechte houding door bijv. beenlengteverschil, bekkenscheefstand of hypermobiele gewrichten.
Ook kunnen klachten worden veroorzaakt door psychische oorzaken zoals streven naar perfectie, een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben of slecht met emoties om kunnen gaan.

Ook kan een verkeerde beweging, te weinig beweging, blessures of slechte voeding leiden tot het ontstaan deze spierknopen.

De doorbloeding in het TP gebied is niet goed. Het zuurstof en voedingsstoffen uit het bloed kan deze plek niet goed bereiken, met alle gevolgen van dien.
Een TP is dus vaak de oorzaak van zwakke en verkorte spieren en stijfheid.

Een TP kan ook uitstralingspijn veroorzaken. Elk triggerpoint heeft een specifiek uitstralingsgebied dat niet overeenkomt met de plek van het triggerpoint zelf. We noemen dit overgedragen pijn of referred pain. Deze pijn kan zeurend, vermoeiend en soms tintelend van aard zijn.

Triggerpoint massage technieken verminderen de gevoeligheid van Triggerpoints.

Resultaten

Door de inzet van deze effectieve technieken kun je rekenen op:

• Vermindering van pijn en spierklachten
  • Verbetering van de doorbloeding
  • Verhoogde mobiliteit en flexibiliteit